Wednesday, October 5, 2011

'A Place Somewhere Only We Know'

Assalamualaikum

Tetiba malam ni terasa rajin pula nak tambah satu lagi entri. Ini berkenaan buku yang onesue baca. Setelah sekian lama, rasanya onesue nak memulakan kembali hobi lama iaitu membaca novel. Tapi dulu onesue sangat meminati novel-novel dari penulis Norhayati Berahim. Novel beliau banyak berkisar tentang isu-isu yang dihadapi wanita, dilema wanita dan sebagainya. Hobi ini terhenti seketika apabila onesue mula mengandung anak pertama sehinggalah sekarang.

Hobi ini akan dimulakan kembali tapi kali ini mungkin dengan novel english. Novel tebaru yang onesue beli adalah ' A Place Somewhere Only We Know'. Penulisnya adalah Hannah Lavender Love. Dulunya bekerja di syarikat janakuasa dan telah pun bersara. Kini menghabiskan masa dengan menulis novel. 'A Place Somewhere Only We Know' adalah novel beliau yang pertama.

Jalan cerita novel ini adalah sangat 'simple'. Berkenaan hubungan di antara manusia dan 'invisible being' yang bermula dengan tidak sengaja. Onesue suka dengan konflik yang terbentuk tanpa sengaja setelah mereka mempunyai anak. Bagaimanakah anak itu akan dibesarkan? Adakah sebagai manusia atau sebagai 'invisible being'? Dan bagaimana pula dengan kasih dan cinta yang terbentuk dalam diam di antara mereka?

Konflik sebegini adalah sangat 'common' tetapi diolah dengan agak baik oleh penulis, menjadikan novel ini agak menarik. Well, this is a good start for me. It's might not a beginning but a good comeback.

Dulu ada juga cita-cita untuk menerbitkan novel sendiri. Mungkin selepas onesue menjadi surirumah sepenuh masa, onesue mampu merealisasikan cita-cita aka angan-angan ini, insyaALLAH.

Wallahua'lam

No comments: