Wednesday, October 5, 2011

Pampers, Genius Aulad dan Iqra'

Assalamualaikum

Lama juga onesue menyepi kan? Masa untuk diperuntukkan di hadapan laptop rasanya digantikan dengan masa melihat kerja rumah anak-anak.

Bercerita tentang anak-anak, terlalu banyak perkara yang berlaku dalam masa seminggu ini. Onesue akan becerita beberapa sahaja kali ini.

Bermula dari minggu lepas, Najmi dengan rela hatinya belajar untuk tidak memakai pampers. Walaupun hanya di sebelah petang, perkembangan ini amat menggembirakan. Bukan kerana duit untuk membeli pampers akan berkurang tetapi gembira dengan sikap positif yang ditunjukkan olehnya.

Pada 1 Oktober yang lepas, kami ke Genius Aulad Bandar Botanik. Mereka mengadakan Hari Terbuka. Ada sedikit jamuan, dan kami bebas bertemu dengan guru-guru yang ada di sana. Dan dengan rasminya kami membayar yuran kemasukan ke sesi tahun depan, untuk kedua-dua Insyirah dan Najmi. Alhamdulillah. Dan Insyirah sempat bermesra dengan bakal gurunya semasa mewarna lukisan. Rupa-rupanya itulah guru yang bertanggungjawab dengan 'reading'. Lihatlah betapa seronoknya kakak berbual-bual dengan gurunya, harap mampu menggantikan Cikgu Ayu yang sehingga kini masih bertakhta di hati Insyirah



Najmi pula sibuk bermain gelungsur dan rumah mainan. Alhamdulillah, tercapai juga impian kami untuk menyekolahkan anak-anak di sini. Pencarian kami bermula dua tahun lepas. Bermula dengan Little Caliph dan beralih ke Genius Aulad. Little Caliphs tidak berapa banyak di zon sini. Genius Aulad juga rasanya insyaALLAH tidak kurang bagusnya. Yang penting, anak-anak diajar dengan teratur berkenaan Islam dan juga ilmu duniawi.

Dan berita tebaru yang menyeronokkan adalah Najmi telah pun dengan rela hati bersetuju dan bersemangat untuk memulakan pengajian IQRA' secara formal dengan cikgu taskanya. Setiap hari dia dengan bersemangat bercerita dan mengulang bacaan IQRA' yang dipelajari di taska. Alhamdulillah, setelah berbulan-bulan memujuk, akhirnya kesabaran kami terbalas juga.

Masalah di tempat kerja terasa hilang seketika melayan anak-anak dan juga kerja-kerja rumah.

YA ALLAH, PERMUDAHKANLAH URUSAN DI TEMPAT KERJAKU, RUMAHTANGGAKU, URUSAN MENIDIK ANAK-ANAK. PINJAMKANLAH DAKU SEDIKIT KESABARAN DAN KURNIAKANLAH DAKU AKAL YANG CERDAS. SEMOGA SEGALA YANG DAKU LAKUKAN ADALAH IBADAH KEPADAMU YA ALLAH

Wallahua'lam

No comments: