Tuesday, March 22, 2011

Air Terjun Lata Hujan

Assalamualaikum
Hampir seminggu onesue tidak menjenguk blog ini. Onesue bercuti, seminggu di kampung, di Kelantan. Anak-anak paling seronok, maklumlah hampir 4 bulan kami tak menjenguk nenek dan tok wan mereka.

Banyak juga aktiviti yang kami lakukan. Tapi yang pasti, rutin harian bermula dengan menghantar nenek ke sekolah. Nenek kerja la, kesian anak-anak. Petang baru dapat bermanja dengan nenek. Tapi yang pasti, mereka seronok dengan rutin sebegitu.

Pada mulanya, kami merancang untuk ke pantai melawi, di Bachok, tempat perkelahan kami yang wajib tiap kali balik Kelantan tetapi terpaksa dibatalkan atas sebab kegerunan pada tsunami yang belaku di Jepun minggu lepas. Dan tempat perkelahan kedua adalah di Air Terjun Lata Hujan, hanya 15 minit perjalanan dari rumah mak dan wan. Perkelahan ke sini juga hampir-hampir tidak menjadi memandangkan cuaca yang sentiasa mendung sejak dari hari Isnin sehingga Rabu. Pada hari Khamis, kami nekad saja membawa anak-anak termasuklah Aqilah (sepupu mereka) dan Izzati (sepupu onesue) ke Air Terjun Lata Hujan setelah mendapati cuaca agak baik di sebelah paginya. Kali ini kami hanya pergi mandi, tidak seperti selalunya, penuh dengan bekalan makanan. Maklumlah, perkelahan kali ini umpama langsung tidak dirancang.

Najmi pada mulanya langsung tidak mahu menjengah ke air, tetapi apabila melihat kakak-kakak semuanya di dalam air, dia pun mula teruja.

Najmi dah mula teruja

Sudahnya, agak lama juga memujuk semua anak-anak balik, walaupun pada hakikatnya mereka semua kesejukan.

"Ok,ayah bagi masa 2 minit lagi, lepas tu kita semua balik" kata suami onesue kepada anak-anak

"Alah, kakak tak nak 2 minit, nak dua hari" jawab Insyirah. Aqilah dan Izzati mengangguk sambil terus bermain air


Aqilah, Izzati dan Kakak kesejukan

Sudahnya mereka naik juga setelah mendengar bunyi tembakan. Ada orang memburu ke di sini? Entahlah...Yang penting bunyi tembakan itu berjaya membuatkan anak-anak naik untuk balik

Onesue cerita sedikit ye tentang Air Terjun Lata Hujan ni. Air Terjun ini terletak di Hutan Simpan Ulu Kusial. Tempat ini agak popular di kalangan penduduk tempatan. Tambahan pula, kerajaan telah menyediakan kemudahan seperti surau, tandas awam, wakaf rehat dan juga tapak perkhemahan. Kira dah upgrade la juga tempat ini. Seingat onesue, tempat ini hanya sekadar air terjun dan sudah menjadi kebiasaan untuk kami semasa kanak-kanak ke sini untuk mandi. Cuma agak sayang sekali kerana kemudahan yang dibina ini tidka dijaga sebaiknya. Tandas teramatlah kotor, kawasan sekeliling juga penuh dengan sampah, tidak seperti dulu-dulu. Harap ada la pihak berkuasa tempatan yang akan menguruskan kembali tempat ini. Sayang sekali kalau dibiar begitu sahaja tanpa penjagaan sewajarnya. Yelah, sebagai anak jati di kampung berdekatan, ingin juga onesue 'promote' kepada rakan-rakan untuk ke sini. Bangga juga mempunyai pusat perkelahan di kampung sendiri, ye tak? Cuma lebih elok jika keadaannya bersih dan terjaga. Lagipun, kebersihan adalah sebahagian daripada iman.

Baiklah, penat la pulak. Tidur dulu la ye, anak-anak pun sudah sibuk meminta susu. Lain kali, onesue update lagi k

Wallahua'lam

No comments: