Tuesday, February 15, 2011

Ummi, adik tak sihat

Assalamualaikum.....

Onesue KIV dulu cerita ke Gunung Datuk, tunggu gambar dari hp kawan. Hp sendiri simpan dalam backpack je, tak larat nak keluarkan masa hiking tu.

Onesue ingin bercerita tentang Najmi. Baru sehari kena tinggal, dia dah mendapat 'batuk'. Hubby kata dia bangun tengah malam, menangis dan muntah. Selepas itu, suaranya mula berubah, bila bercakap antara dengar dan tidak dengar, tenggelam timbul.

Dan kelmarin, bila bangun pagi, bersiap untuk ke tadika, dia dengan sedihnya mengadu 'Ummi, adik tak sihat. Dengar ni, uhuk. uhuk, uhuk, adik batuk. Ummi tepon la Dr Ling, nanti kita pegi spital ye'.

Onesue pun jawab macam ni 'Tak payah tepon Dr. Ling, kita pi Klinik Dr Zariah je, adik bukan sakit teruk pun'.

Dan dia dengan marahnya menjawab 'Adik tak nak pegi klinik, adik nak pi spital, ummi tepon la Dr.Ling.' hehehehehe, rindu sungguh dia pada Dr. Ling, maklumlah, sudah lama tak jumpa Dr. Ling.

Untuk pengetahuan semua, Dr Ling adalah paeditrician anak-anak onesue sejak mereka lahir, di Hospital KPJ Selangor. Dari Hospital ini belum KPJ lagi, masih dengan nama Selangor Medical Centre' sehinggalah sudah di 'upgrade' kepada KPJ.

Alhamdulillah, dah agak lama anak-anak tak ke hospital. Semoga anak-anak tersayang sentiasa sihat, dan explorasilah dunia ini, semoga membuka mata hati untuk mencintai Allah sepanjang masa, InsyaAllah. Itulah doa dan harapan onesue. Cukuplah kisah-kisah dan masa yang dibazirkan dengan berkampung di hospital dulu. Hati sayu sepanjang masa melihat anak-anak disuntik dan pelbagai lagi 'testing' yang dilakukan untuk mengesan punca sakit. Hati juga teramat sayu melihat anak-anak penuh dengan ubat-ubatan.

Well, mendengar kata-kata Najmi itu membuatkan onesue tersenyum sepanjang hari. Anak sudah bijak berkata-kata, sudah pandai mencipta alasan dan sudah semakin bijak memujuk menggunakan psikologi.

Melihat mereka membesar setiap hari membuatkan kami suami isteri tersenyum gembira. Semoga mereka sihat sentiasa dan membesar sebagai khalifah di muka bumi ini. Amin

Wallahua'lam

No comments: