Thursday, February 10, 2011

Ekspedisi ke Gunung Datuk

Assalamualaikum

Onesue ingin berkongsi idea paling gila yang akan onesue buat sejak 10 tahun yang berlalu dengan penuh kesederhanaan iaitu 'Hiking' di Gunung Datuk!.

Kilang menganjurkan aktiviti konon2nya 'team bulding' di Gunung Datuk. Kami telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang teridir dari eksekutif and juga 'technicians'. Kumpulan ini juga sedang berentap dalam perlawanan bola tampar di kilang. Mentang-mentang la sekarang ni kilang tengah 'shutdown' untuk pemeriksaan tahunan 'boiler' oleh JKKP, bergembira semua orang bersantai-santai. Petang semua ke padang bola tampar. Sebenarnya, tiada yang betul-betul pandai main bola tampar pun tapi seronok juga cuba menunjukkan skil yang macam-macam tu.

Onesue telah meninggalkan bidang ini sejak 1998, setelah grad dari Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim. Dulu onesue adalah 'kapitan' pasukan bola tampar wanita sekolah dan kami pernah mewakili sekolah-sekolah berasrama penuh Zon Utara. Masa itu, onesue penuh bersemangat bermain bola tampar, tergolek, terlentang semasa bermain adalah perkara biasa dan sa kit belakang selepas setiap perlawanan juga adalah perkara yang amat-amat biasa (tidak sedar tulang belakang semasa itu sudah mula membengkok). Seingat onesue, untuk ke perlawanan anta sekolah berasrama penuh, cikgu telah menghantar kami berlatih bersama kumpulan bola tampar wanita Sekolah Jenan yang juga merupakan sekolah sukan khas untuk bola tampar Kedah, hanya untuk belajar mengambil 'serve' maut dari mereka. memang 'serve' mereka amat dasyat. 'Berlatih hanya untuk mengambil 'serve' kencang/maut dengan sempurna.', pesan cikgu.

Onesue dulunya, diulangi 'dulunya' terkenal juga dengan 'serve' maut, tapi xla sehebat mereka di Sekolah Jenan itu. Selalu perkataan yang biasa didengar apabila onesue ingin 'serve' adalah 'woii, elok-elok, kapitan Jenan nak serve'. Hehehehe...Tapi itu semua tinggal kenangan....Bahu dah pernah 'dislocated', tulang belakang sudah agak bengkok, lutut juga pernah menjadi mangsa kemalangan motosikal, pergelangan kaki kanan juga pernah 'dislocated', so sila beritahu adakah onesue masih boleh seperti dulu? Jawabnya tentulah 'tidak' sama sekali. Dan 'serve' onesue sekarang hanyalah 'serve' yang biasa-biasa sahaja.

Selepas melahirkan dua cahaya mata ini, tulang belakang juga semakin bengkok, boleh dirasa bahagian belakang yang tidak sekata, membuatkan onesue amat menghadkan aktiviti lasak.

Selepas ke kapal Puteri Mahsuri, Langkawi tahun lepas, nampaknya ekspedisi ke Gunung Datuk kali ini langsung tidak dapat dielakkan walaupun terdapat beberapa 'halangan'. Tidak pasti dengan keadaan onesue selepas 'hiking' tetapi hanya mampu berdoa agar keadaan tidak terlalu teruk, jauh dari suami untuk membantu.

Well, ada ahli kumpulan yang perlu dipimpin (onesue sebagai ketua kumpulan? terima saja la). InsyaAllah semua akan berjalan lancar. Kumpulan kami adalah kumpulan hijau, rasanya tiada antara kami yang extravaganza pun, onesue sendiri tidak faham bagaimana spemilihan ahli kumpulan dibuat (berdasarkan kriteria tertentu atau mungkin ada undian rahsia?). Sedar-sedar, sudah ada lima kumpulan, hehehehe. Dan kumpulan kami digelar kumpulan 'muslimah'. Entah dai mana nama jolokan datang, hairan juga kerana hanya onesue seorang sahaja perempuan dalam kumpulan itu. Dan hairannya, kumpulan kami juga dilabel sebagai kumpulan yang 'kuat' dan pandai bermain bola tampar. Rasanya biasa sahaja, semua ada skil yang 'macam-macam'. Setakat ini, kami hanya memenangi satu game daripada tiga game. Hanya cuba berseronok, rasanya kami tidak pernah memikirkan soal kalah menang., yang penting semua orang dapat merasa bermain bola tampar bersama-sama. InsyaAllah, kami akan cuba berseronok dan mengharungi susah senang bersama di Gunung Datuk juga hujung minggu ini.

Berbalik kepada Gunung Datuk. Dimanakah Gunung Datuk ini? Rasanya Gunung Datuk ini terletak dalam Daerah Rembau, hanya 2 jam perjalanan dari Pulau Carey. Terdapat kemudahan chalet dan kemudahan 'jungle tracking'. Tapi kami akan tidur di dalam khemah, tapi itu bukan masalah besar rasanya.

Gunung Datuk ini khabarnya setinggi 870m, ramai yang tidak faham kenapa ia dipanggil gunung kerana ketinggiannya yang sederhana itu.

Macamane kesudahannya? Tunggu hari ahad ini. Onesue akan postkan cerita ketika kami di sana (kalau larat la ye). Doakan keselamatan kami semua ye.

Well, kepada team bola tampar wanita SMSAH 1993 - 1997, seingat onesue : Olivia, Filty Joutip, Achik, Taty dan siapa yang namanya onesue tidak senaraikan di sini, onesue amat rindukan kamu semua. Bila bermain bola tampar 'suka-suka' di kilang, memang terasa hangatnya rindu itu kepada mereka semua. Suka duka kita bersama semasa misi memburu pingat selama bertahun-tahun memang tidak dapat dilupakan. Semoga kamu semua sihat dan bahagia di sisi keluarga tersayang

Wallahua'lam

No comments: