Wednesday, February 16, 2011

"Ummi, Kakak tak nak ke sekolah....."

Assalamualaikum

Hari ini onesue cuti, ada sedikit urusan di bank dan kwsp. Cuti ini juga digunakan sepenuhnya untuk mencari alternatif terbaik sekiranya anak-anak benar-benar tidak dapat dipujuk lagi untuk ke sekolah setiap hari.

Setiap pagi, kami suami istei terpaksa berdepan dengan karenah anak-anak yang tidak mahu ke tadika. Macam-macam alasan yang diberikan : cikgu garang, adik kena marah, kakak tak suka cikgu dan sebagainya. Tidak seperti tahun lepas, kakak cukup bersemangat untuk ke tadika. Mandi di waktu pagi tidak perlu dipujuk. Kerja rumah pun tidak perlu dipaksa. Hairan juga kerana tadikanya masih sama. Cuma cikgu telah bertukar. Layanan cikgu juga berbeza sama sekali.

Kalau dulu, onesue tidak perlu bersusah payah memujuk anak di dalam kereta untuk turun dari kereta ke tadika kerana cikgu telah siap menunggu di pintu pagar dan siap berusaha untuk menyambut murid dari kereta. Tapi sekarang, cikgu hanya menunggu di buaian. Anak menangis, meronta di dalam kereta tidak mahu keluar pun hanya dipandang sepi. Tiada inisiatif untuk membantu ibubapa memujuk.

Dan ini bukan hanya untuk kakak sahaja, adik pun ada masa-masa membuat ragam. sekiranya onesue sudah terlewat untuk ke tempat kerja, terpaksalah menghantar mereka ke 'nursery' dan meminta cikgu 'nursery' yang menghantar meeka semula ke tadika. Setakat ini, 'trick' ini masih berjaya. Harap boleh kekal sebegitu.

Cuma sebagai ibu, terasa kasihan kepada anak-anak. Mesti ada sebab yang kuat untuk mereka berkelakuan begitu. Tidak seronokkah mereka di tadika? Garang sangat ke cikgu-cikgu tadika? Tidak seronok ke mereka bersama kawan-kawan? Atau ada perkara lain yang mengganggu mereka? Penat memikirkan pelbagai kemungkinan yang boleh menjadi sebab kepada perubahan kelakuan mereka.

Sekiranya keadaan ini masih tidak berubah hingga ke hujung bulan, onesue akan bersemuka dengan cikgu tadika buat kali kedua. Sekiranya masih tiada sebarang perkembangan, terpaksalah kami menukar tadika (pilihan ini, kalau boleh onesue nak elakkan, tidak mahu pembelajaran anak-anak terganggu kerana setiap tadika mempunyai syllabus pembelajaran yang tersendiri, agak payah untuk anak-anak 'adapt' dan 'catch up' nanti)

Dan tadika baru yang berada dalam 'top list' kami adalah genius aulad. Sebenarnya, tadi kami ada ke Genius Aulad Bukit Tinggi. Suasana pembelajarannya amat menyeronokkan, bilik darjahnya cantik, memang sesuai untuk menarik perhatian anak-anak. Dan anak-anak pun sudah terbiasa dengan nasyid-nasyid alunan genius aulad, hehehehehe.

Buat masa ini, kami masih memantau ketat perkembangan anak-anak. Ada sahaja sebab untuk kami pindahkan mereka, kami tidak akan teragak-agak lagi untuk berbuat demikian, untuk perkembangan mereka yang normal. Anak-anak tidak perlu terseksa kan? Mereka perlu ekspolarasi dunia ini sebaiknya supaya mereka mampu menjadi khalifah Allah di muka bumi ini, Amin.

Wallahua'lam

No comments: