Sunday, February 6, 2011

Jalan-jalan ke majlis kahwin

Salam ukhuwwah,

Onesue ingin berkongsi tentang aktiviti kami sekeluarga semalam. Pagi, setelah siap kerja rumah rutin, kami bergegas ke Masjid Jamek Sultan Abdul Aziz, Petaling Jaya. Classmate my hubby semasa di MRSM Serting akan melangsungkan perkahwinannya di Masjid ini. Pada mulanya, kami agak sangsi setelah sampai ke perkarangan masjid. Sunyi, orang tidak ramai. Tidak terasa kemeriahan seperti majlis kahwin yang biasa-biasa. Kemudian, kami ke bahagian aktiviti masjid, barulah ternampak inlet ke dewan, ada bunga-bungaan dan dewan yang di 'set up' untuk majlis perkahwinan. Kemudian, barulah kami ternampak banner majlis perkahwinan, lega rasanya. Tidak la kami tersalah tempat.

Inilah kali pertama kami melihat pengantin dengan busana berwarna hitam. Unik dan cantik juga, lari dari warna kebiasaan. Banner perkahwinan juga berwarna hitam dan kad jemputan perkahwinan juga berwarna hitam. Ya Allah, kami baru perasan.

Kami beredar selepas makan dan melihat pengantin sampai. Tahniah diucapkan kepada Adila Aizah Binti Haji Abdul Halim dan pasangannya, Redzuan Nasir Bin Ramli. Semoga kalian berjaya membina rumahtangga sakinah. Amin

Kemudian, kami pulang ke kampung di Jenderam Hulu. Sebelum itu kami singgah di Taman Warisan, Putrajaya untuk membeli cendol memandangkan bapa mertua onesue amat sukakan cendol. Sesampai kami di rumah, barulah kami tahu yang hampir seisi rumah demam. Adik ipar baru sahaja sihat dari demam panas, bapa mertua masih demam dan mak mertua bari sihat dari batuk. Walaupun kurang sihat, cendol yang kami beli habis juga.

Anak-anak saudara semua ada di rumah mak mertua. Insyirah dan Najmi penat bermain dengan sepupu-sepupu mereka, bermain kejar-kejar, sembunyi-sembunyi. Basah rambut mereka bermandikan peluh. Seronok mereka semalam.

Seronok menjadi kanak-kanak, tidak perlu risau dengan bebanan hidup ini dan tidak perlu dipertanggungjawabkan atas apa-apa perkara. Bermainlah anak-anakku, 'explore' the world, enjoy your childhood life. Semoga Allah melindungi kamu berdua. Amin

Wallahua'lam

No comments: