Friday, February 4, 2011

Zainab Binti Khuzaimah

Salam ukhuwwah,

Onesue cuma ingin berkongsi berkenaan tokoh ini. Siapakah Zainab Binti Khuzaimah? Zainab adalah wanita rtpawan yang berhati mulia dan berjiwa lembut. Dia merupakan seorang janda ketika berkahwin dengan Rasulullah saw. Ketika itu usianya baru 30 tahun dan hanya menjadi isteri Rasulullah saw selama 8 bulan sahaja sebelum kembali ke rahmatullah.

Kisahnya tidak banyak diriwayatkan kerana masa yang dilaluinya bersama rasulullah saw adalah agak singkat. Namun kisahnya yang sangat pemurah dan mempunyai budi pekerti yang tinggi dan mulia banyak diperkatakan orang.

Dia mempunyai sifat belas kasihan yang luar biasa terhadap golongan fakir dan miskin. Rutin hariannya adalah memberi makan dan bersedekah kepada orang-orang fakir dan miskin sehingga digelar 'Ummul Masaakin' (Ibu orang-orang miskin).

Masa yang begitu singkat bersama Rasulullah saw telah memberinya satu kedudukan yang tinggi sebagai isteri Rasulullah saw yang mulia dan luas belas kasihnya meliputi orang-orang miskin dari kaum Muslimin dan janda-janda mereka.

Wallahua;lam

No comments: