Saturday, January 10, 2009

Etiqa

Salam Ukhuwwah,

Nampaknya malam ini onesue mempunyai ruang untuk mencoretkan sesuatu di blog ni, alhamdulillah. Onesue baru sahaja meneliti borang etiqa untuk sahabat onesue yang berjaya diyakinkan hatinya untuk menyertai keluarga etiqa. Terkial-kial juga onesue mengisi borang-borang tersebut.

Alhamdulillah, seorang lagi sahabat onesue berjaya diyakinkan. Menurut senior onesue (dalam etiqa ini la), hanya 5% orang Islam di Malaysia mempunyai perlindungan insurans dan juga takaful. Dan alhamdulillah onesue tergolong dalam golongan 5% itu dan onesue juga telah berjaya men'takaful'kan kedua-dua anak onesue. Bukan apa, sekiranya apa-apa terjadi kepada onesue atau suami, sekurang-kurangnya anak-anak kami ini tidak ditinggalkan sehelai sepinggang. Rasanya perlindungan yang onesue ambil dalam etiqa ini InsyaALLAH cukup untuk menampung perbelanjaan mereka sehinggalah mereka mampu berdikari.

Bagaimana pula dengan anak-anak di luar sana? Menitis air mata onesue memikirkan mereka. Tahun lepas terdapat satu kemalangan maut yang mengorbankan sepasang suami isteri. Mereka meninggalkan 6 orang anak (kalau x silap). Dan khabarnya anak-anak itu akan dijaga oleh datuk dan nenek mereka yang telah uzur. Tiba-tiba sahaja mereka hilang tempat bergantung dan sekiranya tiada persediaan dari arwah ibubapa mereka, ternyata mereka hanya ditinggalkan sehelai sepinggang. Apa nasib anak-anak ini? Adakah mereka akan menjadi sebahagian dari watak dalam cerita yang amat biasa dalam masyarakat kita? Bersusah untuk menerukan kelangsungan hidup, ada yang terpaksa berkorban untuk yang lainnya. Dan yang paling ditakuti mereka akan terjerumus dalam kancah maksiat.Nau'zubillah.

Wahai sahabat-sahabat onesue sekalian. Demi ekonomi dan kesucian agama kita, marilah kita bersama-sama bertakaful. Jagalah zuriat kita dari kepapaan. Biar mereka hidup susah agar mereka lebih meghargai hidup tetapi jangan kita biarkan mereka papa agar iman mereka tidak goyah menghadapi dugaan hidup ini.

Wallahu'alam

No comments: