Wednesday, July 16, 2008

Bersyukur dengan apa yang ada

Salam Ukhuwwah

Dua tiga minggu ini onesue pening memikirkan tentang kerja yang tidak berapa banyak dan tidak begitu relevan dengan minat dan bidang onesue. Memang onesue ni disalah park di department ni. Rasanya dah tiba masa untuk kembali ke operation, doing office work and doing strategic thinking is not my preferences.

Well, tgh tunggu pengesahan dari HR untuk kembali ke operation. Being dekat operation membuatkan my mind lebih aktif. Not like now, kerja tidak challenging enough. Now i know that i'm not the office type of person.

Pernah sesekali tu terfikir untuk resign and buat kerja dari rumah sahaja. Tapi apa kerja yang boleh dilakukan dari rumah? Onesue pun baru sahaja berjinak dengan adsense, affiliate n baru mencuba bisnes secara online. Semuanya masih baru dan masih belum menampakkan masa depan yang cerah. Of course, to establish all this memakan masa, bukan boleh berjaya sekelip mata, betul x? Onesue teringat kata-kata sahabat onesue semasa di UKM dulu "If kita melakukan sesuatu dan tiada halangan langsung, itu maksudnya ada sesuatu yang tidak kena dengan benda yang kita lakukan itu. Setiap benda baik yang kita hendak lakukan, paling tidak mesti akan ada sedikit halangan sebelum semuanya berjalan dengan lancar.

Dan bila melihat orang yang susah di luar sana, onesue sedar bahawa kadang-kadang onesue terlupa bahawa apa yang onesue ada sekarang sudah dikira baik. Terlalu ramai orang di luar sana yang bekerja keras untuk mendapat sesuap nasi. Sekurang-kurangnya onesue mempunyai kereta, rumah, suami, anak-anak dan setakat ini onesue dan suami dapat menyediakan yang terbaik untuk anak-anak kami.

So, the morale of the story, "BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG ADA. INSYAALLAH, ALLAH AKAN MEMBANTU ORANG YANG BERSYUKUR". Tapi jangan la asyik bersyukur sampai tidak berusaha untuk memajukan lagi diri sendiri. Bersyukur dengan apa yang ada tetapi berusaha untuk mendapat dan menjadi yang lebih baik setiap hari.

Wallahualam

No comments: