Monday, December 17, 2012

Boiler Oh Boiler

Assalamualaikum

Onesue baru sahaja sampai di rumah. Terus memasak, makan dan sekarang berehat sekejap sebelum siapkan anak-anak tidur. Penatnya, hanya ALLAH sahaja yang tahu.

Sehari suntuk onesue berada di 'boilerhouse'. Boiler sebenarnya mengalami kerosakan sejak 3 minggu yang lepas. Bermula dengan gegaran melampau di 'burner', seterusnya hos untuk bahan bakar ke 'burner' tercabut. Maka boiler dan kawasan sekitarnya bermandikan 'Medium Fuel Oil'. Masa yang diambil untuk membersihkan bahagian badan boiler dan juga semua wayar elektrik mengambil masa seminggu. Seterusnya, kami memulakan kerja-kerja menguji kembali boiler. Tetapi malangnya, masih terdapat saki baki 'medium fuel oil' di kotak wayar elektrik, dan berlakukan 'spark' (kecil je) tapi sudah cukup untuk merosakkan 'boiler main controller' atau nama komersilnya 'boiler management system'. Gelap terasa dunia ketika itu kerana berdasarkan pengalaman sebelum ini, masa yang diambil untuk membeli 'boiler main controller' ini adalah lebih kurang dua bulan! Tetapi alhamdulillah, kali ini, masa untuk membelinya hanyalah seminggu setengah sahaja.

Dan hari ini onesue tidak melakukan apa-apa kerja lain selain berada di 'boilerhouse', bersama-sama melakukan kerja-kerja 'troubleshoot'. Pada pukul 2 petang tadi, boiler sudah berjaya dihidupkan dan tekanan stim telah pun mencapai 15 bar pada pukul 4 petang. Stim kemudiannya telah dilepaskan ke 'plant'. Boilerman bersama-sama dengan technician dari Vickers menutup operasi 'burner', untuk kerja-kerja 'setting safety valve'. Setelah itu, apabila mereka cuba untuk menghidupkan semula 'burner', boiler telah kembali kepada masalah sebelum 'bms' rosak iaitu langsung tidak boleh dihidupkan. Kami mencuba pelbagai cara termasuklah melakukan 'by pass' pada beberapa sambungan elektrik dan sehinggalah jam 7.30 petang tadi, kami terpaksa berhenti untuk hari ini. Kami semua memerlukan 'recharge'.

Onesue sendiri sudah tidak mempunyai apa-apa jawapan untuk diberikan kepada bos. Tawakkal aje la.

Semoga esok menjanjikan kejayaan kepada kami semua. Amin

Wallahua'lam

No comments: