Saturday, July 14, 2012

Mari Kita Solat

Assalamualaikum

Seawal 6.30 pagi kami sudah mengejutkan anak-anak untuk bangun bersolat Subuh berjemaah. Semalam sebelum tidur, kami sudah berjanji dengan mereka untuk bersama-sama mengerjakan solat Subuh.

Sebelum ini, kami hanya bersolat maghrib sahaja bersama-sama. Waktu yang lain belum lagi kami latih mereka. Dan rasanya sudah sampai masa untuk melatih mereka membiasakan diri untuk bangun pagi untuk bersolat. Mereka sudah biasa bangun pagi untuk bersiap ke sekolah sebelum ini.

Sementara menunggu suami onesue bersiap, onesue menerangkan kepada Insyirah ciri-ciri unik yang ada pada solat Subuh iaitu ada doa qunut. "And surprisingly", dia boleh mengikut onesue membawa doa qunut (beberapa ayat pertama). Alhamdulillah. Itulah yang dipelajarinya di Genius Aulad. Alhamdulillah, syukur pada ALLAH.

Kami bukanlah bagus di dalam beramal tetapi kami amat mengharapkan agar anak-anak kami menjadi hambaNYA yang soleh dan solehah. Ya ALLAH, kami mohon kekuatan untuk istiqamah dalam mendidik anak-anak kami. Kami berharap untuk beberapa bulan akan datang, kami akan istiqamah mengejutkan mereka di hujung minggu untuk bersolat Subuh bersama-sama, insyaALLAH sebelum mendidik mereka untuk solat-solat yang lain pula.

Wallahua'lam


No comments: