Friday, December 2, 2011

"Trend menyuburkan dosa melalui kursus motivasi?"

Assalamualaikum

Malam ni terasa agak rajin pula untuk menjenguk blog-blog kegemaran. Terasa teruja dengan ummi yang menjadikan acara penyampaian anugerah untuk kategori tertentu untuk anak-anaknya sebagai acara tahunan. Mungkin kami juga boleh mempraktikkan perkara sedemikian apabila anak-anak sudah ke sekolah rendah.

Dan alhamdulillah, rindu dengan nukilan saiful islam, onesue menjenguk ke blognya pula. Terdapat beberapa nukilan yang menarik perhatian dan salah satunya berkenaan dosa ketika kursus motivasi atau aktiviti 'team building'. Ini teramat penting untuk dibaca dan dihayati. Semoga onesue dan kawan kawan semua akan lebih beringat ingat di masa hadapan sekiranya ingin menganjurkan kursus motivasi atau aktiviti 'team building' untuk warga kerja

Bacalah dan hayatilah ye di link di atas (sila klik pada tajuk entri ini). Antara ayat yang menusuk ke kalbu adalah begini

"MALU VS. SEGAN

Kursus Team Building tersebut bercita-cita untuk mewujudkan semangat regu kerja yang tinggi di kalangan ahli organisasi. Pada mereka, halangan regu kerja adalah tiada keyakinan diri dan sifat ‘malu’ pada kakitangan terutamanya wanita. Lantas dua halangan inilah yang diserang di sepanjang kursus tersebut.

Peserta-peserta wanita (anak dara, bini orang, dan makcik-makcik) berdiri sambil menutup mata di atas kerusi hakim sepak takraw dan kemudiannya merebahkan diri secara terlentang ke bawah. Tubuhnya disambut oleh peserta lelaki yang menunggu dengan penuh ‘semangat regu kerja’ dan ya… tepukan gemuruh untuk si gadis ini kerana berjaya memperolehi keyakinan diri!

Peserta-peserta wanita ini bertudung belaka. Mulanya mereka malu-malu dan segan. Tetapi selepas dipujuk dengan ‘kata-kata mutiara’ dan perangsang, mereka telah berjaya membuang rasa malu tersebut. Akhirnya benarlah sindiran Nabi SAW:

“Wahai anak Adam, jika sudah tiada rasa malu, buat sahajalah apa yang kamu mahu”

روى شعبة عن منصور بن ربعي عن أبي منصور البدري

Sifat malu atau (haya’) itu adalah benteng iman. Kerana kita malu kepada Allah, malu kepada manusia dan kepada diri sendiri, maka kita terhalang dari menjatuhkan maruah diri dengan perlakuan maksiat. Terbuka atau tersembunyi… Sifat malu itulah yang menjadi self defence kita daripada suasana persekitaran yang merosakkan iman.

Apa yang perlu dibuang itu adalah ‘rasa segan’ dan bukannya malu. Segan itu adalah (khajal) yang dibahasakan kita sebagai ‘malu tak bertempat’. Segan nak bertanya, segan nak cakap depan orang ramai, segan nak berusaha gigih, segan, segan dan segan hingga akhirnya jadi segan Kedah, iaitu penyegan (pemalas)! Sifat ini mesti dibuang dari lelaki dan perempuan agar kita semua tidak terkandas di dalam melaksanakan tugas masing-masing.

Tapi yang dibuang dari kursus Team Building ini bukannya SEGAN, sebaliknya MALU. Apabila lelaki dan perempuan duduk dalam satu pasukan tanpa MALU, maka jadilah ia gelanggang ZINA. Saya tidak keterlaluan untuk menyebut hal ini kerana walaupun zina itu tidak berlaku di depan mata, namun muqaddimahnya sudah diselesaikan belaka. Tanpa malu, lelaki bebas memegang perempuan, perempuan bebas dipegang lelaki, berakit dan berkayak bersama-sama dalam keadaan basah kuyup, semua yang tidak pernah dilihat, dapat dilihat oleh rakan kerja semahu-mahunya"


Selebihnya, sila klik pada tajuk entri di atas untuk ke saifulislam.com

Semoga bermanfaat kepada semua, insyaAllah.

Wallahu'alam

No comments: