Monday, April 11, 2011

Seronoknya Buat Umrah

Assalamualaikum

Terajin pulak nak tambah satu lagi entri malam ni. Sedikit bersemangat bila lampu fluorescent dalam bilik dah ditukar baru, suasana lebih terang so semangat pun lebih berkobar-kobar. Tambahan pula, anak-anak suruh pasang lagu Freedom (Maher Zain). Diorang sibuk buat kerja rumah. Ummi pula sibuk meng'update' blog, hehehe. Husband pula sibuk buat tender document.

Hari Sabtu lepas, kami balik ke rumah mak mertua. Ingatkan nak stay sampai malam sedikit sebelum balik ke rumah. tetapi pada pukul 5 petang, onesue mendapat panggilan daripada SIFU aka MAK ANGKAT (semasa di kilang jambu) aka MENTOR iaitu PUAN ZAIDAH ABU BAKAR. Puan Zaidah menjemput kami sekeluarga ke rumahnya.

"Ada makan-makan sikit, adik-adik saya yang buat surprise. Esok saya, abang Hamid dan anak-anak akan berangkat buat umrah" katanya.

Terus kami bergegas balik. Selepas maghrib, kami berjalan kaki ke rumahnya. Dan sebak juga bila mencium tangan mak Puan Zaidah. Lama betul tidak berjumpa dengannya. Seingat onesue, kami berjumpa ketika onesue masih menyewa rumah di Taman Pahlawan, baru beberapa hari bersalinkan Insyirah, menunggu untuk balik berpantang di kampung. Sekarang Insyirah sudah pun berumur 4 tahun setengah. Puan Zaidah membawa maknya bersama menziarahi kami.

"Lama mak cik tak jumpa onesue, rindu rasanya. Anak dah dua baru kita jumpa balik. Jangan nanti sampai tambah lagi dua anak, baru jumpa lagi ye."

Orang tua, memang begitu. Itulah kehangatan ingatan dan kasih mereka. Siapalah kita tanpa mereka, ye tak?

Puan Zaidah berangkat untuk mengerjakan umrah pada pagi Ahad yang lepas. Onesue doakan agar Puan Zaidah sekeluarga selamat pergi dan selamat kembali. Doakan kami juga, seru-serulah nama kami juga di hadapan kaabah. Moga kami juga cepat sampai ke sana. Jika diizinkan ALLH, mahu juga onesue ke sana bersama husband dan anak-anak. Biar Insyirah dan Najmi melihat dengan mata sendiri apakah itu kaabah, yang selalu dinyayikan dalam lagu 'We're Brothers and Sisters", nyanyian pelajar Genius Aulad. Mungkin dengan itu, lebih bererti kepada anak-anak daripada hanya story telling sebelum tidur ataupun story telling semasa solat.

Wallahua'lam

No comments: