Thursday, March 3, 2011

Peluang berbuat kebaikan di mana-mana

Assalamualaikum

Onesue ingin berkongsi hadis berkenaan melakukan kebaikan. Ternyata Allah amat menyukai hambaNya yang melakukan kebaikan. Bagaimana dengan kita? Marilah kita berlumba-lumba melakukan kebaikan. Semoga kita mampu menjadi hamba yang dicintaiNya.

Allah berfirman yang bermaksud, "....Dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai (mencintai) orang yang berbuat baik" (AL-BAQARAH : 195)

Dalam sebuah hadis qudsi, Allah berfirman yang bermaksud,
"Aku cintakan tiga jenis manusia, tetapi Aku jauh lebih cinta kepada tiga jenis manusia lainnya, iaitu :
  • Aku cintakan orang yang bersifat pemurah, tetapi Aku lebih cinta orang miskin yang pemurah
  • Aku cintakan orang yang rendah hati dan diri, tetapi Aku lebih cinta orang kaya yang rendah hati
  • Aku cintakan orang yang bertaubat tetapi Aku lebih cinta orang muda yang bertaubat

Bagaimana rakan-rakan semua? Masih sukakah kita melewat-lewatkan melakukan kebaikan? Allah sentiasa menanti dengan kasih sayang.

Semoga bermanfaat

Wallahua'lam

No comments: