Friday, March 4, 2011

Doa agar cepat melunaskan hutang

Assalamualaikum

Hutang....ya, itulah tajuk coretan onesue hari ini. Kenapa kita berhutang? Terdapat banyak sebab yang boleh onesue senaraikan di sini tetapi hutang membeli rumah dan kereta adalah hutang yang memang tidak dapat dielakkan.

Kita dibenarkan meminjam jika kewangan terlalu mendesak cuma kita mestilah tegas dan berdisiplin dalam membayarnya semula.

Rasulullah s.a.w menjelaskan orang yang tidak membayar hutang, doanya tidak diperkenankan ALLAH. Baginda nabi sendiri tidka menunaikan solat jenazah ke atas sesuatu jenazah jika didapati ia ada hutang yang belum dijelaskan. Setelah dipastikan mayat terbabit telas menjelaskan semua hutangnya di masa hidup, barulah Baginda Nabi menyolatkan jenazahnya.

Begitulah antara kepentingan kita melunaskan hutang. Oleh itu, marilah kita bersama-sama berusaha mendisiplinkan diri mengurangkan hutang-hutang yang ada dan mintalah bantuan ALLAH dengan berdoa. Antara doa yang boleh diamalkan :

"Ya ALLAH, ya tuhanku, yang menghilangkan duka, menghapuskan keresahan, (dan) yang mengabulkan doa kepada orang yang memerlukan, yang maha pengasih maha penyayang, di dunia mahupub di akhirat. Engkaulah yang memberi kasih padaku, maka berilah aku rahmat, (aku) yang tidak memerlukan kasih kecuali kepada Engkau. Ya ALLAH, berilah kecukupan kepadaku dengan harta yang Engkau nyatakan halal, tanpa harta yang Engkau nyatakan haram, dan berilah kecukupan kepadaku dengan anugerahMU, (bukan kepada) selain Engkau"

"Ya ALLAH tuhan sekalian langit dan bumi. Tuhan yang mempunyai Arsy yang besar, Tuhan kami dan Tuhan segala sesuatu yang ada. Yang menumbuhkan butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah-buahan. Yang menurunkan kitab taurat, injil dan kitab Al-Quran. Aku berlindung kepadaMU dari segala kejahatan segala sesuatu. Yang Engkaulah pemegang ubun-ubunnya. Engkaulah yang awal, tiada segala sesuatu sebelum Engkau, Engkaulah yang akhir/ yang tetap ada setelah segala sesuatu musnah. Engkaulah yang zahir (yang nyata adanya, kerana banyak bukti-buktinya), selain Engkau tidak ada yang nyata. Engkaulah yang batin (tidak dapat digambarkan, bagaimana, di mana dan seperti apa?) Selain Engkau tidak ada yang batin. Ya ALLAH bayarlah hutangku, berilah aku kecukupan dan hindarkan aku dari kemiskinan"

Hadis dari Abu Hurairah r.a. Diriwayatkan oleh Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi, An Nasa'i

Semoga ALLAH membantu kita membayar hutang yang ada. Semoga kita akan bebas dari hutang, InsyaALLAH

Wallahua'lam

No comments: