Wednesday, March 30, 2011

Dunia sibuk dengan nuklear, dan mereka pula..........

Assalamualaikum

Alhamdulillah, hari ini dapat juga onesue meluangkan sedikit masa meluah perasaan di sini. Semalam Najmi demam, lemah tidak bermaya. Tidak seperti Najmi yang biasa, aktif ke sana ke mari. Celotehnya juga kurang, makan pun tidak, takut muntah katanya. Dan hari ini alhamdulillah, onesue dah mendapat kembali Najmi sebenar, permata hati pengarang jantung

Well, seluruh dunia sibuk membicarakan tentang penyebaran radiasi luar dari Jepun. Terdapat bermacam-macam versi cerita yang didengar. Ada yang kata tidak bahaya, jangan risau, kita jauh. Ada yang kata Jepun mengaku bangunan konkrit tumbang tetapi lojinya tidak meletup. Terdapat pelbagai versi cerita yang disuap kepada kita. Terpulanglah kepada kita untuk percaya kepada mana-mana versi. Yang penting, mulalah menyelidik untuk memahami apa itu nuklear, bagaimana lojinya beroperasi dan apakah kebarangkalian kesannya kepada kita. Begitu juga untuk memahami kebaikan dan keburukannya.

Apa yang onesue ingin cerita di sini adalah berkenaan dengan adik dan sepupu onesue. Ketika seluruh dunia sedang sibuk tentang gempa bumi, tsunami, nuklear dan sebagainya, tapi mereka sibuk dengan dunia mereka sendiri. Kedua-dua mereka sedang menunggu kemasukan ke mana-mana institusi setelah mendapat keputusan peperiksaan SPM yang baru diumumkan minggu lepas. Tahniah kepada adik onesue, WAN SHAHIZ AIMAN B W SAMSUDIN di atas kejayaan mendapat 3A dan 5C di dalam SPM yang baru lepas. Mungkin keputusan seperti ini bagi sesetengah orang adalah kecil tapi bagi onesue, ini merupakan pencapaian yang besar untuk adik onesue ini. Tahniah sekali lagi kerana berjaya menyahut cabaran along.

Oh ya, berbalik kepada cerita asal. Mereka sebenarnya tidak duduk bergoyang kaki sementara menunggu kemasukan ke mana-mana institusi pendidikan. Mereka mempunyai aktiviti yang menarik, mencari pengalaman.

Adik onesue bekerja dengan cikgunya, menjaga kedai cikgu yang baru dibuka di Tanah Merah. Menarik juga mendengar cara dia menjana pendapatan. Dia dibayar gaji sebanyak RM300 sebulan. Untuk setiap sehelai baju atau barangan lain di kedai yang terjual, dia akan dibayar dengan komisyen sebanyak RM1 setiap satu. Dan komisen yang dibayar akan meningkat sekiranya barangan ini dibawa jual keluar dari kedai. Dalam maksud lain, cikgu ini menggalakkan dia mencari dan menarik pelanggan. Kedai ini tidaklah sebesar mana. Tauke kedai ini menjadikan kedai ini sebagai transit untuk menyimpan stok barang sahaja. Pendapatan utama dijana dari penjualan barang-barang ke butik atau ejen. Bijak, bijak.....


Aiman berposing di kedai


Sepupu onesue pula tidak bekerja di mana-mana kedai. Sebaliknya dia bekerja dengan ibunya sendiri. Ibunya, merangkap ibu saudara onesue adalah bekas askar. Sekarang sudah pencen dan setiap hari, dia akan memulakan kerja di 'pejabat'nya seawal jam 7.30 pagi. Dan pejabatnya adalah di belakang rumah kami...iaitu di kebun getah. Sepupu onesue dibayar gaji sebanyak RM15 sehari untuk hari dia membantu ibunya menoreh getah. Dan yang kelakarnya, dia akan menanda di kalendar sebelum dia ke kebun getah, seolah-olah punch card sebelum masuk bekerja. Siapa kata mereka yang menoreh getah, di kampung tidak mempunyai sistem? Jangan memandang rendah kepada mereka. Mereka mempunyai sistem yang agak canggih dan yang paling penting, mereka boleh 'trace' kembali data-data mereka dengan cara mereka sendiri. Syabas dan teruskan usaha.

Baiklah, untuk ini sahaja buat kali ini. Ada masa, onesue update lagi cerita-cerita terkini.

Wallahua'lam

1 comment:

Anonymous said...

Memang menarik part sepupu akak yang keja kat kebun getah tu, ada jugak sistem "punch card" ye walaupun tak moden tapi masih mengagumkan :D Alhamdulillah Najmi dah sembuh. Harap2 akak sekeluarga sihat dan ceria selalu :)