Monday, May 4, 2009

Ummu Kalthum Binti Uqbah

Apabila disebut nama-nama seperti Abu Jahal (Amru Bin Hisyam), Abu Sufian (Sakhr Bin Harb), Umayyah Bin Khalaf, Abu Lahab (Abdul 'Uzza Bin Abdul Muttalib), maka akan terbayanglah kekejaman ketua-ketua kaum Quraisy menentang keras dakwah Nabi s.a.w di Makkah al-Mukarramah.

Di samping nama-nama besar Quraisy itu, tidak kurang zalimnya ialah 'Uqbah Bin Abi Mu'it (Abu al-Walid) iaitu tokoh hebat Quraisy yang begitu lantang menentang cahaya Islam. 'Uqbah inilah sebenarnya ialah bapa kepada srikandi Ummu Kalthum Binti 'Uqbah.

Rumah 'Uqbah dipenuhi dengan syirik dan penyembahan berhala dan tempat yang menjadi pusat perancangan dan perencanaan untuk menentang Islam dan orang beriman. Di sinilah lahirnya seorang bayi yang bernama Ummu Kalthum Binti 'Uqbah. Beliau lahir dalam sebuah rumah yang besar, kaya dan mewah yang juga dipenuhi dnegan pelbagai patung dan berhala di setiap sudut rumah.

Ummu Kalthum telah dididik dengan segala kemewahan, hidupnya senang dan mewah. Seterusnya beliau berkesempatan untu belejat membaca dan menulis sehingga dikatakan sebagai seorang yang berpelajaran jika dibandingkan dengan anak-anak perempuan lain pada waktu itu yang masih dibelenggu dengan buta huruf. Beliau juga banyak menghafaz puisi, peribahasa dan kata-kata himkah, belajar sejarah Arab dan menelaah beberapa bahagian agama ahlil kitab daripada YAhudi dan Nasrani.

Berbekalkan pelajaran yang dimiliki oleh Ummu Kalthum, membuatkan beliau mempunyai akal yang pintar lalu beliau terfikir tentang kebatilan berhala dan patung yang berada di dalam rumahnya itu. Dia melihat ahli keluarganya menjamu serta menyembelih binatang untuk dihadiahkan kepada berhala-berhala itu. Semua ini membuatkan beliau terkeliru dengan apa yang dilihatnya. Namun, kerana takutkan bapanya, beliau hanya mendiamkan diri tanpa mempersoalkan apa yang telah dilakukan oleh penghuni rumah itu.

Cahaya Iman Dan Islam

Apabila Nabi s.a.w diutuskan, baginda menyeru orang ramai kepada Islam serta mengajak mereka mengabdikan diri hanya kepada Allah Yang Maha Esa, bukannya berhala dan patung yang dibuat oleh tangan-tangan manusia sendiri. Walaupun bapa serta abang Ummu KAlthum penentang tegar terhadap dakwah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w, namun Ummu Kalthum dengan fikiran yang terbuka mengakui kebenaran ajaran baginda apatah lagi sampai ke telinganya akhlak mulia yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w.

Ummu Kalthum berfikir sendirian bagaimanakah cara terbaik menemui sendiri Rasulullah s.a.w untuk mengetahui tentang ajaran Islam tanpa pengetahuan bapa dan keluarganya. Lalu, pada suatu hari, beliau mendapat idea iaitu dengan memakai pakaian khadam dan dalam berkeadaan berselubung, beliau pun melangkah keluar dari rumahnya menuju rumah Al-Arqam Bin Abi Al-Arqam, tempat berkumpulnya Nabi s.a.w dengan para sahabat.

Apabila sampai di sana, Nabi s.a.w mengalu-alukan kedatangannya serta menerangkan kepadanya tentang asas-asas ajaran Islam. BAginda juga membacakan beberapa potong ayat al-Quran kepada Ummu Kalthum. Kemudian Nabi s.a.w mengajak Ummu Kalthum untuk menerima agama Islam, lantas tanpa berlengah lagi Ummu Kalthum dengan rela hati beriman kepada Allah dan memeluk Islam. Ummu Kalthum berasa amat tenang dan bahagia kerana sebelum ini fikiranyya berkecamuk melihat penyembahan berhala di rumah sendiri.

Kecekalan Ummu Kalthum
Setelah Ummu Kalthum pulang daripada menemui Rasulullah s.a.w, beliau masuk ke dalam rumahnya dnegan penuh keyakinan dan keimanan kepada Allah s.w.t. Lantas dengan kecekalan yang dimiliki, beliau terus mengisytiharkan keislamannya tanpa ragu dan bimbang. Apabila 'Uqbah Bin Abi Mu'it mendapat tahu tentang berita ini, dia menjadi sangat marah. Dia merasakan kawan-kawan seperjuanngannya sudah tentu mengejek dan mempersendakannya ekoran pengislamana anak perempuannya itu. seoarang anak daripada kalangan bangsawan Quarisy yang begitu kuat menentang Islam tiba-tiba telah menerima Islam sebagai ideologi!

'Uqbah Bin Abi Mu'it berasa amat malu dengan tindakan anaknya itu, namun tidak dapat berbuat apa-apa apabila melihata kecekalan dan keberanian yang dimiliki anak perempuannya itu. Justeru, 'Uqbah telah bertindak mengurung anaknya itu di rumah serta menyekat pergerakannya agar Ummu KAlthum tidak mempunyai kesempatan bertemu Rasulullah s.a.w dan para sahabat yang lain. Walaupun pergerakan Ummu Kalthum disekat bapanya, namun berita tentang wahyu yang turun kepada Nabi s.a.w tetap sampai ke pengetahuannya dan beliau menghafaz segala imu yang sampai kepadanya. Semakin hari semakin banyak ilmu dan semakin mendalam keimanannya kepada Allah s.w.t.

Ketika Nabi s.a.w berhijrah ke MAdinah, Ummu KAlthum amsih lagi disekat pergerakannya sehingga beliau tidak dapat turut serta berhijrah ke Madinah. Pada taun kedua hijrah, berlakukan Perang Badar yang melibatkan seramai 313 orang tentera Muslimin yang dipimpin oleh Rasulullah s.a.w yang berhadapan dengan tentera Musyrikin Quraisy t=yang berjumlah seribu orang.

Dalam perang Badar ini, bapa kepada Ummu Kalthum terkorban. Hal ini menyebabkan Ummu Kalthum berasa sedih kerana bapanya itu mati dalam keadaan kufur. Setelah kematian 'Uqbah, dua orang anak lelakinya iaitu al-Walid dan 'Umarah mengambil alih urusan menjaga Ummu Kalthum. Mereka berdua lebih teruk daripada bapanya apabila bertindak mengurung, menyekat dan menyakiti Ummu Kalthum dengan lebih dahsyat lagi, namum Ummu Kalthum tetap sabar dalam menghadapai cabaran dan tribulasi ini.

Setelah itu, berlaku pula Prang Uhud dan Khandak. Kedua-dua saudara lelaki Ummu Kalthum iaitu al-Walid dan 'Umarah menjadi panglima di barisan hadapan tentera Quraisy dalam menentang Islam. Manakala Ummu Kalthum pula masih terpenjara dan tiada jalan baginya untuk melepaskan diri dan bersama orang Islam lain dalam usaha memperjuangkan agama Allah s.w.t.

Situasi Ummu Kalthum masih lagi terkurung sehinggalah termeterainya Perjanjian Hudaibiyyah. Dalam Perjanjian Hudaibiyyah dinyatakan bahawa sesiapa dari Makkah yang melarikan diri ke Madinah hendaklah dikembalikan ke Makkah. Manakala mana-mana penduduk Madinah yang melarikan diri ke Makkah tidak akan dikembalikan.

Ummu Kalthum Berjaya Melarikan Diri

Pada suatu hari, terbuka peluang yang cerah untuk Ummu Kalthum melepaskan diri. Tanpa berlengah lagi, beliau pun melarikan diri ke Madinah. Beliau tidak berupaya lagi untuk tinggal berjauhan dengan golongan Muslimin yang lain. Kedatangannya ke Madinah telah disambut dan dialu-alukan oleh Rasulullah s.a.w.

Pada suatu ketika, sedang Rasulullah s.a.w berada di Masjid Nabawi, baginda telah didatangi oleh dua orang saudara Ummu Kalthum iaitu al-Walid dan 'Umarah. Mereka meminta Ummu Klathum dikembalikan kepada mereka sesuai dengan perjanjian Hudaibiyyah yang telah dimeterai. RAsulullah s.a.w tidak dpat berbuat apa-apa melainkan menunaikan janji yang telah dimeterai. Ummu Kalthum merayu dengan linangan air mata yang mengalir deras agar beliau tidak dikembalikan kepada dua orang saudaranya yang musyrik itu. Ummu Klathum tidak mahu lagi berada dalam kezaliman golongan musyrikin lalu beliau berdoa memohon pertolongan Allah s.w.t.

Allah s.w.t mendengar doa hambaNya apatah lagi doa orang yang dizalimi tidak mempunyai hijab dengan Allah s.w.t. Lalu turunlah ayat al-Quran dalam surah al-Mumtahanah ayat 10 yang bermaksud : "Wahai orang yang beriman! Apabila orang perempuan yang mengaku beriman datang berhijrah kepada kamu, maka ujilah (iman) mereka: dengan yang demikian, sekiranya kamu mengetahui bahawa mereka beriman, maka janganlah kamu mengembalikan mereka kepada orang yang kafir...."

Keesokan harinya datanglah al-Walid dan 'Umarah kepada Rasulullah s.a.w untuk menuntut Ummu Kalthum. Baginda menolak permintaan mereka dan enggan menyerahkan Ummu Kalthum kepada mereka kerana garis pemisah di antara mereka ialah Islam dan kufur. Allah s.w.t tidak meredai perbuatan tersebut. Lalu pulanglah dua aduk beradik itu dalam keadaan hampa dan kecewa. Ummu Kalthum pula terus meneguhkan keimannya da menjadi pejuang yang amat sabar.

Perkahwinan Ummu Kalthum

Zaid Bin Harithah telah melamar Ummu Kalthum untuk menjadi suri hidupnya. Lamaran iti diterima, namun perkahwinan mereka tidak bertahan lama kerana selepas itu Zaid Bin Harithah syahid dalam peperangan Mu'tah. Perkahwinannya dengan Zaid telah menghasilkan dua orang cahaya mata iaitu yang diberi nama Zaid dan Ruqayyah. (Sila rujuk buku Sahabiyyat Hawla al-Rasul oleh Hani al-Haj, terbitan al-Maktabah al-Tawfiqiyyah, Kaherah, halaman 158).

Seterusnya Ummu Kalthum dilamar pula oleh Zubayr Bin 'Awwam dan memperoleh seorang cahaya mata yang diberi nama Zainab. Sikap Zubayr yng agak keras menyebabkan perkahwinan mereka tidak bertahan lama dan akhirnya mereka berpisah. Setelah itu, Ummu Kalthum dilamar oleh Abdul Rahman Bin 'Auf dan hadil perkongsian hidup dua orang putera dilahirkan iaitu Ibrahim dan Humaid. Ummu Klathum terpisah denga suaminya apabila suaminya itu terlebih dahulu dijemput Allah s.w.t ke rahmatullah. Kemudian, Ummu Kalthum mendirikan rumah tangga pula dengan 'Amru Bin al-As sehinggalah beliau menghembuskan nafas yang terakhir di sisi suaminya 'Amru Bin al-As.

Kehidupan Ummu Kalthum dipenuhi dengan kecekalan dan kesabaran yang tiada tolok bandingnya. Beliau juga sering turut serta bersama Rasulullah s.a.w dalam peperangan yang disertai baginda. Keistimewaan yang terserlah yang dimiliki oleh Ummu Kalthum sekiranya dibandingkan dnegan wanita lain ketika itu ialah beliau mahir membaca dan menulis. Beliau juga turut sama meriwayatkan hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Begitulah hbatnya Ummu Kalthum Bin 'Uqbah seorang yang sabar dan cekal dalam mempertahankan aqidah Islam walau apa jua badai yang melanda. Beliau meninggal dunia semasa pemerintahan halifah Islam yang keempat iaitu semasa pemerintahan Sayyidina Ali Bin Abi Talib.

Sumber : Majalah Aniqah, Mac 2009. Oleh : Ustaz Mohd Sukki Othman

No comments: