Wednesday, December 14, 2011

Home Alone 4

Assalamualaikum

Hari ahad yang lalu, onesue menonton cerita 'Home Alone 4' bersama-sama dengan anak-anak. Dan seperti biasa, cerita sebegini berjaya mendiamkan mereka selama hampir 2 jam. Menghayati ceritalah kononnya.

Cerita ini seperti Home Alone 1 sehinggalah Home Alone 3, tetap menghiburkan. Cuma bezanya kali ini ayah dan ibunya telah bercerai dan ayahnya telah pun mempunyai teman wanita yang kaya, Natalie. Dan ceita ini 95% di dalam rumah Natalie ini

Semasa mereka berehat setelah siap menghias pokok krismas, Kevin bertanyalah kepada ayahnya tentang kenapa ayah dan ibunya berpisah. Ayahnya menjelaskan bahawa dalam perkahwinan, hubungan itu adalah sangat rumit terutama bagi mereka yang berkahwin muda seperti ayah dan ibu Kevin. Dan sehinggalah samapai ke suatu masa di mana ayahnya terasa seperti ketinggalan sesuatu di dalam hidupnya, keseronokan dan yang seangkatan dengannya. Dan Natalie adalah sesuatu yang berlaku selepas ayah dan ibunya bercerai. Natalie juga bukanlah punca kepada penceraian mereka.

Kevin bertanya lagi adakah itu sebabnya kenapa orang tua atau yang telah berumur suka memandu kereta sport. Hmmmm...mula-mula, onesue tidak nampak apa kaitannya tetapi apabila ayahnya mengiakan, respon Kevin amat menyentuh perasaan. Katanya jika ayahnya memandu kereta sport, walaupun kereta itu sangat hebat tetapi tiada tempat penumpang. Hanya seorang penumpang sahaja yang dapat dibawa bersama. Sudahnya ayahnya akan keseorangan kerana kereta seperti itu tidak mempunyai ruang untuk orang lain di dalamnya.

Jadi, apakah yang dapat dipelajari dari perkara ini? Belajarlah menghargai sesiapa yang ada di dalam hidup anda terutama mereka yang setia di sisi ketika kita susah. Dan sekiranya terasa kasih atau sayang sudah pudar, carilah jalan untuk menghidupkannya semula. Keseronokan hidup itu adalah sementara sahaja dan kerap sekali mengaburi mata kita semua. Jangan terpedaya olehnya.

Wallahua'lam

No comments: