Friday, May 15, 2009

The little caliphs

Salam ukhuwwah semua,

Nampaknya onesue tidak dapat menunggu lagi untuk berkongsi kegembiraan onesue hari ini. Jiran onesue, Nurul (yang juga menghantar anaknya ke nursery yang sama dengan anak-anak onesue) memberitahu bahawa dia akan mula menghantar anaknya ke nursery lain minggu depan. Begitu cepat tindakannya. Setelah bersembang berkenaan kelakuan anak-anak, onesue mendapati bahawa anak Nurul juga mempunyai perubahan kelakuan yang ketara sejak sebulan dua kebelakangan ini seperti cepat marah, membaling barang ketika marah dan juga sudah mula menampar ayahnya.

Kelakuan yang tidak berapa suka untuk kita lihat ini juga berlaku kepada Insyirah dan Najmi. Najmi yang lemah lembut itu juga sudah pandai menterbalikkan barang dan membalingnya ketika dia marah. Insyirah juga sudah pandai menyebut 'Lempang kan' dan juga membaling barang ketika marah. Semua ini berlaku setelah cikgu yang mereka sayangi berhenti dan digantikan dengan cikgu baru. Cikgu baru ini nampaknya tidak berapa 'mesra' dan menurut Insyirah (yang juga merupakan satu-satunya pelajar yang sudah pandai bercakap), cikgu baru ini suka menamparnya, memukul kepalanya dan mencubitnya. Pada mulanya, onesue tidak mengendahkan aduan Insyirah tetapi lama kelamaan, terdetik juga di hati sekiranya perkara tersebut tidak betul, masakan Insyirah yang baru berumur 2 tahun setengah boleh bercerita dengan teliti bagaimana dia ditampar, dipukul kepala dan bagaimana adik terjatuh apabila tilam yang mereka gunakan untuk berbaring direntap untuk dikemas.

Dan setiap hari sebaik sahaja sampai ke rumah, Insyirah dan Najmi mula menangis meminta biskut, roti, coklat dan keropok, seolah-oleh mereka tidak makan di nursery. Keadaan ini juga dialami oleh anak Nurul. Kasihan anak-anak ini, didera fizikal dan mental rupanya sepanjang hari di nursery. Onesue telah mengadu kepada tuan punya Nursery dan dia berjanji akan cuba menasihatkan cikgu baru tersebut.

Berbalik kepada 'Little Caliphs'. Onesue terus ke Bandar Puteri untuk berjumpa sendiri dengan tuan punya nuresery tersebut setelah dimaklumkan Nurul. Dan alhamdulillah, syllabus yang diajarkan adalah menepati apa yang onesue cari-cari selama ini, menggabungkan ilmu akhirat dan dunia. Dan pelajarannya adalah di dalam bahasa Inggeris.

Yang paling memeranjatkan budak berusia 2 tahun 4 bulan (muda 2 bulan daripada Insyirah) sudah pandai membaca bermacam-macam doa. Insyirah yang kami banggakan itu baru pandai membaca doa makan dan doa tidur. Itupun seluruh keluarga sebelah suami terkejut dengan perkembangan Insyirah. Bagi mereka Insyirah terlalu pandai jika dibandingkan dengan umurnya! Sedangkan di Little Caliphs, perkembangan kanak-kanak di situ lebih bagus.

Well, mungkin buat permulaan, kami akan melihat perkembangan anak Nurul selepas sebulan dihantar ke sana. Sekiranya sangat positif, mungkin kami juga akan mengikut jejak langkah Nurul, insyaALLAH.


Wallahua'lam

1 comment:

Unknown said...

salam, boleh email alamat lil caliph bandar puteri ni tak?

Saya pun sdg mencari2 taadika yg terbaik utk anak saya..terima kasih..

email saya:- razaitul@tnb.com.my