Thursday, May 14, 2009

Insyirah, tudung dan sejadah


Salam ukhuwwah,

Onesue mempunyai banyak perkara yang ingin dimasukkan ke dalam ruangan ini. Walau bagaimanapun, disebabkan kekangan masa, semua perkara tersebut terpaksa dihadkan.

Kali ini onesue ingin bercerita tentang Insyirah. Dari dia bayi sehinggalah sekarang (dah 2 tahun 6 bulan), kami memang sentiasa mendedahkan Insyirah (Najmi pun sama) dengan solat. Dulu, dia akan mengacau kami solat. Mungkin dia hairan melihat kami melakukan pergerakan yang pelik yang jarang dia lihat. Dan dia mula mengikut pergerakan kami semasa kami solat. Dan pergerakannya semakin baik. Walau bagaimanapun, dia tidak akan mengikut kami solat sehingga habis.

Bulan lepas, atuk dan wak Insyirah mengerjakan umrah dan menghadiahan Insyirah dengan sejadah kecil. Dan bermulalah era baru dalam perkembangan solat Insyirah, hehehe. Bila diberitahu 'kakak, cepat solat dengan umi/ ayah, pakai sejadah kakak tu....' Matanya akan bersinar dan dengan gembiranya dia akan cakap ' kakak nak cembahyang jugak' sambil menyarungkan tudung dan menghamparkan sejadah kecilnya di tepi sejadah kami. Dan alhamdulillah, dia akan tekun mengikut kami solat sehingga habis.

Semoga dia akan tergolong dalam golongan hamba ALLAH yang tetap mengerjakan solat selama-lamanya, insyaALLAH. Ini adalah tudung dan sejadah yang dimaksudkan.

Semoga Najmi juga akan mengikut jejak langkah kakaknya, insyaALLAH.

Onesue juga ada mengubah senikata lagu yang selalu didendangkan oleh ibu kita semasa kita kecil dan Insyirah suka menyanyikannya. Onesue memasukkan elemen solat dan kebersihan dengan harapan agar dia akan faham dan ingat aturan yang sepatutnya dia lakukan setiap pagi sebagai seorang muslim sejati

Bangun pagi, gosok gigi,

Terus mandi, pakai baju,

Solat subuh, minum susu,

Siap-siap ke sekolah

Wallahua'lam

No comments: