Wednesday, December 7, 2011

Kasih Ibu Bapa Sampai Ke Syurga, Kasih Anak Hingga Mati

Assalamualaikum

Tajuk entri hari ini adalah 'Kasih Ibu Bapa Sampai Ke Syurga, Kasih Anak Hingga Mati'. Entah ada kaitan dengan perkara yang onesue ingin kongsikan ataupun tidak. Tidak mengapalah, belasah sajalah ye.

Hari ini kami didatangi sahabat lama di tempat kerja. Dia telah lama berhenti kerja dan berhijrah bekerja kerajaan. Semasa dia memberitahu keputusan tersebut beberapa tahun lalu, onesue terkedu juga. Kerana dia adalah 'adik' yang baik, rajin bekerja dan tersangat 'passionate' dengan apa sahaja yang dilakukannya. 'Plant'nya adalah umpama 'baby'nya. Dan tiba-tiba dia mahu berhenti. Tambahan lagi, dia sedang melanjutkan pelajaran di peringkat 'Master'. Alasannya ketika itu hanyalah kerana dia ingin menumpukan perhatian kepada pelajarannya.

Tetapi hari ini tersingkaplah kebenarannya. Katanya tujuan utamanya berpindah bekerja kerajaan (jadi orang 'gomen') adalah untuk memastikan ibunya dapat menerima rawatan dialisis dengan sempurna, tanpa kekangan kewangan. Sayu dan kagum mendengarnya. Masih ada anak yang sanggup mengorbankan 'passion'nya hanya untuk ibunya.

Tertanya pada diri, mampukah onesue berbuat demikian sekiranya diuji sebegitu nanti? Semoga Allah memberikan onesue jalan keluar nanti dan diberikan kekuatan untuk memberi yang terbaik untuk mak mahupun wan. Amin

Kepada anak-anak di luar sana, bahagiakanlah ibubapa anda sementara mereka masih hidup. Bila mereka sudah tiada, percayalah, kita akan tercari-cari mereka

Wallahua'lam

No comments: